неділя, 22 квітня 2018 р.

Про експериментальне впровадження інтегрованого курсу «Природничі науки» І розроблення його навчально-методичного забезпечення

Презентація інтегрованого курсу «Природничі науки», розкриття його особливостей та можливостей у порівнянні з типовими програмами.
З 1 вересня 2018 року буде дано старт експерименту із запровадження інтегрованого курсу «Природничі науки» для старшокласників. Запровадження такого курсу в Україні справа нова. Як і будь-що нове, ідея інтеграції природничих предметів неоднозначно сприймається вчителями, науковцями, батьками й учнями, і потребує чітких пояснень. Зробимо це у вигляді відповідей на запитання, які найчастіше виникають.

Це правда, що у старших класах шкіл України відміняють фізику, хімію і біологію?

Відразу хочемо заспокоїти: ніхто не відміняє окремі природничі предмети у старшій школі. Заклади освіти можуть обирати окремі предмети за програмами або рівня стандарту, або профільного, залежно від потреб, бажань і можливостей  учнів і вчителів. Кількість годин на їх вивчення подано нижче в таблиці.

Для чого тоді потрібен інтегрований курс?

Як відомо, з 2010 року в старших класах запроваджене профільне навчання. Сьогодні учні гуманітарних класів вивчають понад 20 окремих предметів, у тому числі й малогодинні природничі предмети (фізику – 2 год. на тиждень, хімію – 1 год., біологію – 1,5 год., і географію тільки в 10 класі 1,5 год.). Ефективність такого вивчення природничих предметів досить низька. Адже зміст цих окремих предметів з одного боку дублює один одного (наприклад, будову атома вивчають на уроках хімії і фізики), а з іншого боку – не синхронізований між предметами (з біології вивчають будову клітини, без знання органічної хімії) тощо. За такий короткий час учні вивчають масиви наукових термінів, розв’язують розрахункові задачі абстрактного змісту, що практично не залишає сліду у їх подальшому житті.
Головною метою інтегрованого курсу є формування природничо-наукового світогляду учнів, забезпечення їхньої загальноосвітньої підготовки з природничих наук, оволодіння методами наукового пізнання для пояснення фізичних, хімічних, геофізичних, біологічних, екологічних та інших природних явищ; розв’язування прикладних завдань, максимально наближених до ситуацій, що зустрічаються в житті учнів і їх родин, в суспільстві і в житті людства в цілому. Це в основному ситуації пов’язанні зі здоров’ям та захворюваннями, використанням природних ресурсів, станом навколишнього середовища, впливом науки й технологій.
Результат запровадження інтегрованого курсу «Природничі науки» – сформовання знань не лише про об’єкти природничих наук (поняття і наукові теорії), а й про загальні процедури і практики, пов’язані із науковим пошуком, і з тим, як вони своєю чергою вможливлюють розвиток самої науки. Особливої значущості набуває:
  • процес формування цілісності знань про основні концепції й ідеї, що складають основу наукової картини світу й технологічної думки;
  • з'ясування причин походження таких знань і ступінь обґрунтованості їх доказами або теоретичними поясненнями;
  • вміння прогнозувати майбутні наслідки.
Слід ще додати, що запровадження цього курсу саме з 1 вересня 2018 року стало можливим ще й тому, що в основній школі збільшено кількість годин на вивчення  природничих предметів. В основній школі закладено базові природничі знання з фізики, хімії, біології й географії. Завдяки чому учні:
  • оволоділи поняттєвим апаратом природничих наук;
  • засвоїли предметні знання та ознайомилися із  основними законами і закономірностями, що дають змогу зрозуміти перебіг природних явищ і процесів;
  • набули досвіду практичної та експериментальної діяльності, здатності застосовувати знання у процесі пізнання світу;
  • сформували ціннісні орієнтацій на збереження природи, гармонійну взаємодію людини і природи, ідеї сталого розвитку.
Вивчення інтегрованого курсу «Природничі науки» в старших класах базується на цих знаннях і компетентностях.

Якщо вивчати інтегрований курс, то чи можна буде скласти ЗНО природничих предметів?

Цей предмет реалізує мінімальні вимоги державного стандарту базової і повної загальної середньої  освіти, і призначений учням, які не планують складати ЗНО з природничих предметів. Це учні, для яких природничі науки є елементом загального розвитку. Вони будуть застосовувати знання з природничих наук в їх подальшій професійній діяльності у незначному обсязі, проте здатні використовувати навчальні здобутки в різноманітних життєвих ситуаціях для розв’язування особистісно й суспільно значущих проблем.
Учнівську аудиторію складатимуть старшокласники, переважна більшість яких має гуманітарний тип мислення. Для таких учнів притаманне і те, що саме гуманітарії найчастіше вирішують перенавчатися, змінюють фах, активно просуваються по кар'єрних сходах. Саме такі люди успішно проявляють себе в якості маркетологів, PR-менеджерів, дизайнерів, UX-фахівців, тестувальників, фахівців служби підтримки, менеджерів проектів, бізнес-аналітиків, технічних письменників, бізнес-перекладачів та фахівців з навчання.
Організація процесу навчання, добір форм і методів навчання має враховувати ці особливості, щоб забезпечити якісну природничу освіту для таких учнів.

А як із кадровим забезпеченням? Хто із вчителів викладатиме цей курс?

Фахова підготовка вчителів – це одна із проблем, яку потрібно вирішити для запровадження курсу. Експериментальне його впровадження є добровільним і викладати курс будуть вчителі, які вмотивовані підвищити свій фаховий рівень із природничих предметів. На допомогу вчителям впродовж експерименту будуть розроблятися навчальні і методичні матеріали, проводитися тренінги і вебінари, он-лайн навчання.
Оголошений освітнім проектом «На Урок» конкурс навчальних матеріалів – чудовий і ефективний засіб обмінятися досвідом, поділитися інноваційними знахідками, які будуть отримані безпосередньо під час експерименту.

А чи будуть учні забезпеченні навчальними матеріалами?

Для учнів плануються експериментальні підручники й посібники, електронні ресурси. І для участі в їх розробленні можуть долучатися науковці, учителі, методисти, і навіть політики і бізнесмени. Так, адже розроблення нових навчальних матеріалів справа не легка. Лаконічно, доступно, якісно популяризувати науку – це справа кропітка і потребує консолідації зусиль і фінансових вкладень.

А чи є подібний курс у школах світу?

У світі існують різні практики впровадження інтегрованого курсу, який, як правило, носить назву «science». Інтегрований курс може вивчатись і в початковій, і в основній, і в старшій школі. Інтеграція може бути тематичною за наскрізними питаннями, які потрібні для подальшого вивчення за окремими предметами. Може бути міжпредметною, коли питання, наприклад, з фізичної географії і астрономії вивчається в курсі фізики, а питання, що у нас традиційно вивчались в курсі молекулярної фізики – в курсі хімії.
Рівень вивчення інтегрованого курсу так само може бути різним: як базовий світоглядний предмет обов’язковий для всіх. Як профільний предмет для тих, хто поглиблено вивчає природничі предмети.
Фізику, хімію та біологію в одному предметі викладають, наприклад, у школахСША. Курс є обов'язковим для отримання диплома про повну загальну середню освіту. У старшій школі базовий предмет з природничих наук розрахований на два роки. У Канаді аналогічний курс викладають як у державних, так і у приватних середніх школах, а поглиблено вивчають в спеціалізованих школах.
У Великій Британії природничі науки починають опановувати ще в початковій школі. Передбачено чотири рівні вивчення предмета. Британські школярі можуть вчитися до 18 років, проте фізика, хімія і біологія необов'язкові після 16 років – це було законодавчо врегульовано ще в 2008 році.
Природничі науки разом з технологіями об'єднано в один предмет у шкільних програмах Ізраїлю та Сінгапуру, але при цьому є й окремі природничі предмети.

А які принципи інтеграції закладені в інтегрованому курсі?

В Україні розроблено чотири проекти навчальних програм інтегрованого курсу «Природничі науки», з якими можна ознайомитися на сайті МОН. Кожна програма по-своєму реалізує змістові лінії державного стандарту, об’єднуючи питання окремих компонентів галузі (загальноприродничого, біологічного, екологічного, астрономічного, фізичного, хімічного та географічного) у розділи і теми. Тим самим реалізуються різні підходи щодо інтеграції, наприклад:
  • особливості пояснення природних явищ та технологічних процесів з позицій кожної з природничих наук (проекти №1 і 2);
  • причинно-наслідкові зв’язки, що зумовили сучасний спосіб життя людства, та їх вплив на можливе майбутнє (проект №3);
  • поняття природознавства, що складають ядро знань про природу (проект №4).
У той же час усі програми інтегрованого курсу «Природничі науки» визначають природничу освіту, як елемент культури кожної людини, сприяють усвідомленню практичного застосування досягнень природничих наук, їх роль в розвитку цивілізації.

Тож попереду нас чекає цікавий і в той же час тернистий, незвіданий шлях. Успіх від експерименту залежить від нас з вами. Переконана, що вже незабаром ми зможемо побачити перші конкурсні матеріали, які є такими необхідними для успіху експерименту.
Як організувати навчальний проект, як краще пояснити те чи інше питання цілісно, як прослідкувати причинно-наслідкові зв’язки, як пов’язати наукові досягнення з розвитком літератури і мистецтва, як пояснити природні явище не лише з наукової точки зору, а й оцінити їх художнє чи мистецьке відображення – ці та інші питання і проблеми можуть бути представлені у ваших матеріалах.
А ще одна із проблем – розробка комплексних природничих завдань, які б мали міжпредметний зміст, сприяли формуванню умінь застосовувати наукові підходи до отримання надійних знань про природний світ, проведенні спостережень або досліджень у лабораторних чи природних умовах, опрацюванні й інтерпретації цих даних, моделюванні, прогнозуванні, перевірці достовірності отриманих висновків.
Важливою є наявність завдань творчого характеру на візуалізацію процесів, побудову моделей, діаграм, таблиць, ментальних карт тощо. Завдань для організації групової і проектної діяльності, для забезпечення різних організаційних форм на уроці (дебатів, круглих столів, ділових ігор), та різних методів і технологій навчання (перевернутий клас, BYOD (метод навчання, при якому на заняттях активно залучаються смартфони, ноутбуки, планшети з використанням інтернет-ресурсів), кейс-технології, технології створення кластерів, ментальних карт та багато чого іншого.
Шукаєте більше деталей? Маєте свої запитання? Завітайте на вебінар"Інтегрований курс «Природничі науки»: очікування від експериментального впровадження".
Засєкіна Тетянакандидат педагогічних наук,
заступник директора Інституту педагогіки НАПН України,
керівник робочих груп із розроблення програм інтегрованих курсів

вівторок, 17 квітня 2018 р.

«Біологія і екологія (рівень стандарту)» підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти


«Біологія і екологія (профільний рівень)» підручник для 10 класу закладів загальної середньої освіти




  • Добірка кращих онлайн-ресурсів, які підвищать зацікавленість вивчення біології в межах і поза межами шкільної програми та стануть помічниками у підготовці до ЗНО.
    Біологія – один з найцікавіших предметів у шкільній програмі! Але, на жаль, не завжди мотивація до вивчення цієї дисципліни серед учнів найвища. У чому ж тоді справа?
    Можливо, сучасні підручники пропонують багато сухої теорії, яка залишає байдужою більшість школярів. Як підвищити зацікавленість учнів? Пропонуємо добірку пізнавальних інтернет-ресурсів, які не тільки покращать знання школярів, але і здатні зробити навчальний процес дійсно захоплюючим!

    Мобільний застосунок «Тварини: всі звірі та птахи в тестах із зоології»

    Тема є однією з найулюбленіших у курсі загальної біології для більшості школярів. Та вивчати представників тварин, птахів і плазунів можна і в більш неординарний спосіб, аніж це передбачено шкільним підручником!
    «Тварини: всі звірі та птахи в тесті по зоології» – мобільний застосунок з добіркою зображень ссавців, птахів, плазунів та амфібій. Вивчати зоологію можна, граючись! Головна задача – правильно назвати представника за однією з трьох категорій (ссавці, птахи, плазуни та земноводні) за різними рівнями складності.
    Інтерфейс мобільного додатку можна відобразити на одній з 19 мов, у тому числі вбудована й українська.
    Чия розробка:Цей застосунок був створений у 2016 році американськими спеціалістами і адаптований для російсько- та українськомовних користувачів програмістом Андрієм Соловйовим. Ця розробка сумісна з iPhone, iPad та iPod touch.
    Як це можна використати:Функціонал передбачає такі режими гри:
    • тести з варіантами відповідей;
    • тести на швидкість (необхідно надати правильні відповіді в межах встановленого часу);
    • вікторина на відгадування назви по літерах за фото (2 рівні складності).
    Також можна попередньо подивитися світлини з відповідними підписами назв, або переглянути усю добірку, що міститься у додатку, суцільним списком.
    Цей застосунок можна запропонувати школярам на уроці (наприклад, в якості змагання на час) або для цікавого корисного дозвілля.
    Розробниками випущена ціла серія застосунків, які влаштовані за аналогічним принципом. Для вивчення окремих розділів біології,пропонуємо наступні:
      

    Проект «Вся біологія»: останні новини зі світу біології, науково-популярні статті, підручники, відео, добірки фактів та форум

    Найчастіше корисну інформацію треба збирати буквально по крихтам на різноманітних сайтах, часто на це нема часу, або навіть нема уявлення, де це можна знайти все одразу. Але такий ресурс є!
    «Вся біологія» – це науково-освітній проект, присвячений біології та спорідненим природничим наукам. Основна ідея порталу полягає у створенні великого інформаційного ресурсу, на якому зібрана різноманітна інформація щодо всіх розділів біології, а форма її представлення – максимально доступна для звичайного читача.
    Чия розробка:Це російський проект, який був створений ще у 2006 році. За час його існування аудиторія сайту зросла понад у 100 разів (зі 100 відвідувачів на добу до 10 000!). Наразі сайт є популярним серед користувачів багатьох країн.
    Використовуючи браузер Chrome, за бажанням зміст сторінок ресурсу можна відобразити українською чи іншою мовою (функція гугл-перекладу).
    Як це можна використатиНа сайті є можливість дізнатися про новини науки, прочитати огляди, знайти підручники з біології, поспілкуватися на форумі і, навіть, завести власний щоденник у розділі «Блоги».
    «Вся біологія» – найбільш повний ресурс, де можна знайти вичерпні відомості щодо останніх новин та цікавинки з області біології!
    На сайті містяться такі відомості:
    • новини (за такими тематиками: біологія, генетика, еволюція, медицина, екологія, молекулярна біологія, біотехнології, події, виставки тощо);
    • підручники та лекції (зібрана інформація з якісним графічним оформленням за такими розділами біології, як «загальна біологія», «органічний світ», «історія біології», «людина і здоров'я» тощо);
    • огляди (розділи біології: біогеографія, цитологія, нейробіологія, ботаніка тощо);
    • добірки пізнавальних статей;
    • відеоматеріали та галерея тематичних світлин;
    • біологічний словник;
    • форуми (в межах окремих розділів біології).

    TamLabBody: найкращий в світі 3D додаток з анатомії

    Запропонуйте учням відчути себе кваліфікованими хірургами і не тільки побачити як влаштований організм людини зсередини, а й буквально торкнутися суглобів та м'язів, досліджуючи їх в межах тривимірної віртуальної реальності!
    TeamLabBody – перший в світі 3D додаток з анатомії. Він залишається найкращою на сьогоднішній момент інтерактивною моделлю, що дозволяє розглянути будову організму з будь-якого ракурсу.
    Отже, будова, функціонал руху м'язів та суглобів зображуються максимально достовірно, фактично з медичною точністю. До того ж авторами запропоновані 2 окремі версії додатку (для студентів медичних вишів та версія лайт – для школярів).

    Чия розробка:
    TeamLabBody – результат роботи японських спеціалістів. Ще в 1998 році професор Казуомі Сугамото з лабораторії ортопедичної біоматеріі Університету Осакі винайшов перший в світі метод аналізу суглобів людини в 3D-русі для подальших ортопедичних досліджень.
    Як це можна використати:В межах додатку пропонуються 827 складових частин тіла, які відтворені у тривимірному просторі на основі даних КТ (компьютерної топографії) та магнітно-резонансної томографії (МРТ). До кожної з частин тіла є детальний опис призначення в організмі та особливостей функціонування. Тому застосунок варто використовувати на уроці. Якщо у вашому кабінеті є проектор, можна виводити зображення на інтерактивну класну дошку.
    За допомогою додатку можна дослідити м'язи, зв'язки, нерви, кровеносні судини, кістки та суглоби.
    Також в межах окремої версії можна дослідити внутрішні органи, а найближчим часом має з'явитися тривимірна модель мозку.
    Під час користуванні цим застосунком є 2 нюанси:
    • додаток є платним, але ціна його невисока, зважаючи на функціональні можливості;
    • мови інтерфейсу (англійська та японська).
    Якщо у вас виникнуть мовні труднощі, то паралельно з цим застосунком можна використовувати російськомовний додаток «Нормальна анатомія людини». Недоліком останнього є лише двомірне зображення, водночас він має наступні переваги перед TeamLabBody:  
    • атлас з анатомії за окремими розділами з вичерпним описом;
    • лекційні матеріали;
    • близько 60 тематичних статей з анатомії;
    • термінологічний словник;
    • словник термінів латинню;
    • додаток безкоштовний.
    Зважаючи на переваги і недоліки кожного із двох запропонованих додатків, найбільш ефективно їх використовувати у парі – за допомогою TeamLabBody здійснювати візуальне дослідження, а з залученням додатку «Нормальна анатомія людини» – опановувати теорію.

    FlorAnimal: сайт-енциклопедія з онлайн-тестами

    FlorAnimal – сайт, на якому зібрана величезна добірка навчальної та пізнавальної інформації щодо світу тварин та рослин, які існують на планеті.
    Чия розробка:Це російський проект, який був створений у 2003 році та активно проіснував до 2010 року. З того часу інформація на ресурсі не оновлюється, але він не втратив своєї користі за рахунок великої бібліотеки.
    Як це можна використати
    Зміст сайту передбачає такі корисності:
    • найбільш повний класифікатор рослин і тварин з детальним описом, класів та видів;
    • класифікатор видів та конкретних тварин, які занесені до міжнародної Червоної книги;
    • добірка природоохоронних територій світу з детальним описом;
    • лінійка «Тварини в цифрах», в якій зібрана неймовірна кількість цікавих фактів стосовно тварин;
    • рядок алфавітного пошуку, за яким можна знайти відомості щодо найрізноманітніших рослин та тварин, з'ясувати їх приналежність до різних класів, родів і підвидів та виділити особливості їх існування;
    • тести для перевірки знань.
    Отже цей сайт можна використовувати в якості ресурсу для підготовки до уроків, ЗНО, пошуку цікавої інформації для доповідей або для перевірки знань.

    «Научпок» та «Цікава наука»: короткі пізнавальні відео-замальовки з біології

    Часто перед вчителями постає питання, як на уроці переключити увагу учнів у цікавий спосіб після важкої роботи або як опанувати матеріал теми поза підручником і конспектуванням. Вважаємо, що перегляд коротких наочних відеозамальовок за темою вивчення – вдалий варіант захопити школярів та мотивувати до навчання.
    «Цікава наука» – українськомовний youtube-канал, на якому представлена добірка пізнавальних відеосюжетів, адаптованих з іноземних джерел під україномовного користувача. Відеофрагменти, що представлені в кожній папці на плейлисті, зрозуміло і цікаво пояснюють, що і як влаштовано.
    Кожна серія присвячена розповіді про певний біологічний процес чи явище. Тривалість серії 3-7 хвилин.

    «Научпок»
     – російськомовний youtube-канал, аналогічний за змістом, що і «Цікава наука». Однак цей канал має 2 переваги: серії в добірках створені в авторською групою каналу, а не запозичені з англомовних джерел, а їх кількість у кілька разів перевищує представлені добірки на каналі «Цікава наука».
    Чия розробка:«Цікава наука» – український проект, на меті якого є розвиток і підтримка зручного доступу українськомовних користувачів до науки. Тому на каналі представлені іноземні науково-популярних відео з українським перекладом. Проект існує з 2016 року.
    «Научпок» – російський проект, а межах якого створюються власні мультиплікаційні відео, присвячені певним питанням з життя людини, або з поясненням влаштування біологічних процесів. Канал існує з 2013 році, наразі кількість його підписників становить майже 200 тис. осіб.
    Як це можна використати:Покажіть школярам на уроці один чи кілька відеофрагментів за темою вивчення! Зміст матеріалу в цих замальовках викладається максимально доступно, а форма пояснення – динамічна та яскрава.

    Отже, сподіваємося, що наша добірка не залишить ваших учнів байдужими! А ці інтернет-ресурси дозволять школярам по-новому поглянути на науку біологію, допоможуть підвищити зацікавленість до вивчення предмету та стануть корисними при підготовці до ЗНО!