Семінари та майстер-класи

Семінари та майстер-класи


Майстер-клас вчителя біології Третиник Світлани Вікторівни


В. Гете : «Людина має вірити,
що
незрозуміле можна
зрозуміти
Впровадження методів технології критичного мислення на уроках біології
Добрий день, шановні колеги! Я рада зустрічі з Вами і сподіваюсь на Вашу підтримку і співпрацю на уроці майстер класа.
Природа… Як часто ми чуємо це слово, воно викликає у нас різні асоціації і образи. Я пропоную Вам на протязі 2 хвилин, на запропонованих Вам аркушах , намалювати своє бачення природи, свої асоціації…
Метод «Ассоціація» здійснюється на фоні легкої музики голосів природи
А тепер я прошу показати свої роботи (демонстрація робіт).
 Недивно, що нема одного і того ж повторюваного малюнка, адже світ природи різноманітний і неповторний. Для когось це чарівний світ квітки або морський прибій, для іншого таємничий ліс з прекрасними мавками, а в уяві третіх – це стрімкі гори, полонини, небесна блакить і тепле сонечко, яке зігріває нас і дарує нам настрій, тепло…
Паралельно йде показ слайдів (10 слайдів).
Так і для всіх дітей, різний рівень розвитку мислення, довільної уваги, мови, пам'яті, уяви. Тому важливим фактором є різний темп уроку і різноманітні прийоми й методи. Дітям потрібно різний час для оволодіння навчальними навичками та вміннями.
Так що ж потрібно зробити, щоб наші учні були захоплені роботою? Як їх зацікавити?
Пам’ятаємо слова Вільяма Уорда:
Посередній вчитель викладає,
Хороший вчитель пояснює
Видатний вчитель показує
Великий вчитель надихає..
Варто також ураховувати те, що для успішної реальної діяльності сьогодні недостатньо знань і вмінь, необхідні ще віра в себе, у свої сили, здатність ухвалювати рішення, жити й працювати в колективі й зосереджувати свої зусилля на конкретних завданнях, виявляти проблему, формулювати припущення й вести самостійний чи спільний пошук способів її розв’язання, брати на себе відповідальність за результати дій і вчинків.
Нові інтерактивні тех­нології ґрунтуються саме на вмінні учнів мислити критично.
Особливості навчального процесу, побудовано­го на засадах критичного мислення:
    У навчання включаються завдання, розв'я­зання яких потребує мислення вищого рівня.
    Навчальний процес обов'язково організований як дослідження учнями певної теми, що викону­ється шляхом інтерактивної взаємодії між ними.
    Результатом навчання є не засвоєння фактів чи чужих думок, а формулювання власних су­джень через застосування до інформації пев­них прийомів мислення.
    Критичне мислення потребує від учнів достатніх навичок оперування доказами й формулювання умовиводів. Сюди ж належить і здатність знахо­дити й інтерпретувати оригінальні документи та джерела інформації, аналізувати аргументи, об­ґрунтовувати висновки міцними доказами.
    Учні повинні бути вмотивовані до обговорен­ня проблеми, а не намагатися уникнути її розв'язання. Вони мають працювати всі ра­зом, щоб досягти консенсусу. (Найскладніше на уроці — мотивація, але це дуже важливо — пробудити інтерес до пізнання. Коли учень чи­тає текст і ставить до нього запитання, у нього є внутрішній інтерес, і він зверне гори під час пошуку інформації.)
Методи мотивації:
1.     Парадоксальні факти.
Наприклад,  відомий врач А. Везалий,  проводив публічний розтин трупа. Коли він відрив грудну клітину, то зал затамував подих – серце у трупа працювало/скорочувалося. Як пояснити цей факт? Цікаво, Везалий препарував живу людину?
2.     Створення проблемної ситуації
Ви любите яєчню? А що всередині яйця, і взагалі – що таке яйце і як воно утворюється?
3.     Проблемна ситуація
Що станеться з еритроцитом, якщо в розчині плазми крові збільшиться/зменшиться  кількість солей?
4.     Аналіз життєвої ситуації
У корів, що пасуться на полі, кількість вітаміна Д в молоці значно вища, ніж у корів, що знаходяться в хліві. Як це можна пояснити?
5.     Використання витворів мистецтв.
Яких ви знаєте літературних героїв маленького зросту? (Дюймовочка, сім гномів, Карлсон, хлопчик-з-пальчик) Як ви думаєте з чим зв’язаний їх маленький зріст (соматотропін, генетика).
6.     Екскурсія в історію
Одна відома дама, дізнавшись про дослідження вченими фотосинтезу, наказала поставити в свою спальню багато рослин. На наступний ранок, вона відчула головну біль. У чому була її помилка?
7.     Вислови відомих людей
Сократ: «Ми живемо не для того, щоб їсти, а їмо для того, щоб жити». Ви згідні з цим висловом?
8.     Що ви бачите?/ Що це таке?
Демонстрація слайдів
Чому всі показані об’єкти ми можемо назвати живими? Доведіть це!

А тепер я пропоную Вам провести лабораторне дослідження «Тканини людини». Вам роздані постійні мікропрепарати тканин людини і їх короткі характеристики (на окремому аркуші). Завдання – розгляньте препарати в мікроскоп. Знайдіть відповідність між зображеннями на екрані, зроблені цифровою камерою,  та вашими. Знайдіть підтвердження Ваших знань про будову тканин із отриманими зображеннями.
СЛАЙД
Подивіться на екран: які асоціації викликають ці малюнки із вивченими тканинами?

В. Гете казав «Людина має вірити, що незрозуміле можна зрозуміти»

Не таємниця, що учням на уроці цікаво тоді, коли зрозуміло. Для того, щоб учитися із цікавістю і задоволенням  школярі мають бути залучені до різних видів робіт на основі їх власного досвіду. Допомогти їм в цьому – завдання всіх учителів.



Немає коментарів:

Дописати коментар